Lammet som föddes med människoansikte

Ja, vad säger man? Jäkligt äckligt!


Lammet föddes - med människoansikte

"Jag trodde inte mina ögon"

img

Klicka på bilden för större format.

15 jan 2010 Ett får i Turkiet har fött ett lamm som chockar världen.

Lammet har ögon, näsa och mun - som en människa.

Nu sprids bilden på lammet över internet.

Det dödfödda lammet föddes i en by nära staden Izmir i Turkiet.

Veterinären Erhan Elibol tvingades utföra ett kejsarsnitt på ett får som inte lyckades lamma på normalt sätt.

Han fick en chock när han såg att lammets ansikte såg ut precis som ett människobarns.

Trodde inte sina ögon

- Jag har sett mutationer på kor och får förut. Jag har sett ett enögt lamm, ett tvåhövdad lamm, ett lamm med fem ben. Men när jag såg den här ynglingen kunde jag inte tro mina ögon. Hans mamma kunde inte föda fram honom så jag var tvungen att hjälpa djuret, säger den 29-årige veterinären till CNNTurk.com.

Lammets huvud har flera mänskliga drag. Ögonen, näsan och munnen ser precis ut som på ett människobarn - bara öronen ser ut som på ett får.

Veterinärer säger att den ovanliga mutationen förmodligen kommer sig av att fåret fått olämpligt foder med för mycket vitamin A.

I Zimbabwe födde en get en killing med liknande mutation i september förra året. Killingen levde i flera timmar innan de skräckslagna byborna dödade honom.

Trodde på onda krafter

Guvernören för provinsen där killingen föddes var övertygad om att den var frukten av ett onormalt förhållande mellan geten och en människa.

- Det är första gången jag ser någonting så ont. Det är verkligen pinsamt. Huvudet ser ut som en människa och kroppen som en get. Det är tydligt att en människa är skyldig. Onda krafter har fått personen att tappa självbehärskningen, sa han

Den muterade killingen var hårlös och enligt byborna var till och med hundarna rädda för det bisarra djuret.

När byborna hade dödat geten brände de kroppen. Biologer fick därför aldrig chansen att studera den ovanliga mutationen.

Sofia Ström


Kommentarer
Postat av: Tvillingarna

omg

2010-01-18 @ 18:29:26
URL: http://lizzyochbecky.blogg.se/
Postat av: I have been rocking since 1990

Hej . Ville bara säga att du har en väldigt bra blogg :) Följ min blogg på bloglovin så följer jag din . Kika gärna in på min blogg :D MVH Jennifer

2010-01-21 @ 19:59:07
URL: http://jenniiifeer.blogg.se/
Postat av: julia

läskigt :O

2010-01-22 @ 13:39:28
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: Linn's beautybox - skönhet, mode, vardagslyx och inspiration!

Hej!

missa inte januaritävlingen i min blogg där du kan vinna finfina priser! Vinnaren utses om cirka en vecka så passa på!



http://beautyboxen.blogg.se/2010/january/januaritavling.html



ha en fin dag!

kram

linn

2010-01-22 @ 14:38:13
URL: http://beautyboxen.blogg.se/
Postat av: Leia ♥

Läskigt ja, tänkte direkt om en människa gjort något med stackars lammet när jag såg ansiktet. :S

Hemskt i såna fall.

2010-01-24 @ 17:02:14
URL: http://leiabloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0